כישלון נוסף לאובמה • משטר פרו – איראני בתימן

    שלמה ריזל No Comments on כישלון נוסף לאובמה • משטר פרו – איראני בתימן
    20:31
    04.05.24
    אתר קול חי No Comments on לוחם ימ"מ נפצע קשה בטול כרם | חדשות השבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר שנים של מאבק הצליחה איראן לבצע בימים האחרונים מהפכה מוצלחת במדינה נוספת אליה שלחה את זרועות התמנון שלה: תימן.

    המליציה החות'ית (כת באיסלם השיעי), הנאמנה, ממומנת ומחומשת בידי איראן השלימה את השתלטותה הסופית על כלל מוקדי השלטון בבירה צנעא ולאחר שפזרה את הנשיא ואת הפרלמנט שהתנגד לפיטוריו, הקימה ממשלת מעבר זמנית, ופרסמה "הצהרה חוקתית" המהווה השלמה לחוקה הקיימת, כפי ראות עיניה.

    הנשיא החתימני החדש, מוחמד עלי אל-חו'תי, הקים ועדה ביטחונית עליונה, המונה 17 אישים, שרובם נמנים על מהמיעוט החות'י, כשהניצחון הגדול של איראן יהיה בסופו של דבר שליטה על מיצרי באב אל-מנדב בדרום ים סוף, משם יוכלו לאיים על אוניות סוחר וחיל הים הישראלי, כמו גם על מדינות המערב או מדינות סוניות.

    יחד עם זאת, המאבק לא הוכרע באופן סופי, שכן רובם של התימנים נמנים על העדה הסונית והמחוזות הדרומיים והמזרחיים של תימן – בתמיכת של אל קאעידה ובשל כך בהפצצות אמריקניות עליהן – ממשיכים להיאבק על השלטון.

    השבטים הסוניים בעיר המרכזית עדן אף הקימו "חגורת ביטחון" שאמורה לבלום את המשך התקדמות המליציה החות'ית. בעיר צנעא נערכו הפגנות נגד השלטון החדש, ואולם אלה דוכאו בידי פעילי המליציה החות'ית, אשר סיסמתה היא "מוות לאמריקה, מוות לישראל, הקללה ליהודים".

    בשולי הדברים מדובר בכשלון נוסף של מדיניות החוץ של אובמה שהפציץ את אנשי אלקאעידה שנלחמו במילציות השיעיות הנתמכות באיראן וכך העניק גיבוי לדריסת הרגל האיראנית הבוטה בחצר האחורית של ישראל וסעודיה, ותוך התעלמות מעובדת השתייכותם של רוב התימנים לעדה הסונית.



    0 תגובות